Duurzame telefoon

Inzicht in productiewijze van telefoons- onze uitdaging

Er is in Nederland steeds meer aandacht voor de manier waarop onze producten tot stand komen. Via duurzaam­heidskeurmerken op verpakkingen geven bedrijven inzicht in de impact van hun product op mens en/of milieu.

Uit Europees onderzoek (pdf) blijkt dat 50% van de consumenten hun keuze voor een product baseren op zo’n duurzaamheidslabel. Zo zijn energielabels voor bijvoorbeeld wasmachines of auto’s voor veel consumenten relevant bij het maken van aankoopbeslissingen.

In 2011 bleek uit verschillende onderzoeken dat de arbeidsomstandigheden bij sommige leveranciers te wensen over laat.

Een duurzaamheidslabel voor mobiele telefoons ontbrak tot voor kort. Het in kaart brengen van de impact van een mobiele telefoon is ook niet eenvoudig, aangezien de productieketen zeer complex is. Voordat je een werkende mobiele telefoon in je handen hebt, zijn er tientallen leveranciers bij betrokken geweest. Ieder is verantwoordelijk voor een ander onderdeel van het toestel. In 2011 bleek uit verschillende onderzoeken dat de arbeidsomstandigheden bij sommige leveranciers te wensen over laat. Maar naast sociale misstanden heeft een telefoon ook een flinke impact op het milieu. Zo kost het winnen van grondstoffen behoorlijk wat energie en veroorzaakt directe schade aan het milieu. Veel van die grondstoffen worden daarnaast steeds schaarser. En natuurlijk ook het gebruik van een mobiele telefoon kost elektriciteit. Vaak wordt een mobiele telefoon iedere dag opgeladen.

Eco-scoreDe milieu-impact van telefoons wordt extra relevant als je kijkt naar de omvang. In Nederland zijn er 19,8 miljoen mobiele aansluitingen in het derde kwartaal van 2011. Het verbeteren van inzicht over de impact van mobiele telefoons op het milieu is dus zeer de moeite waard. Door de impact inzichtelijk te maken, kunnen consumenten een geïnformeerde keuze maken en door deze keuze producenten stimuleren hun productieproces onder de loep te nemen. De vraag is vervolgens wel of consumenten hun keuze ook daadwerkelijk aanpassen op basis van een duurzaamheidslabel. De introductie van een begrijpelijk en betrouwbaar label is in ieder geval een voorwaarde.

Vodafone Firestarters @MVO Nederland over duurzame telefoons. 

Aan tafel zaten Bas van Abel (FairPhone / de Waag Society) en Ronald Velten (IBM). De presentatie was in handen van Ernst-Jan Pfauth en co-host Tim de Gier.