Prijstransparantie

Keuzes verduidelijken – ons antwoord

Tijdens het Telecom Time congres in december 2011 erkende Jens Schulte-Bockum, CEO van Vodafone Nederland, dat de telecomsector een groot reputatieprobleem heeft (lees het blog hierover). Hij gaf toe dat Vodafone niet goed heeft uitgelegd:

  • dat we mobiel internet in het begin goedkoop aanboden om het gebruik ervan te stimuleren, terwijl we wel miljarden moesten investeren in UMTS-licenties en netwerkuitrol
  • dat in drie jaar tijd de prijs van het bestverkochte toestel (dat bij een abonnement wordt geleverd) vier keer duurder werd
  • dat datasnelheden op toestellen met 400% zijn gestegen en dat we voortdurend moesten investeren om de hoeveelheid mobiel dataverkeer, dat sinds 2008 vertienvoudigd is, te kunnen behappen 
  • hoeveel data klanten gebruikten

Veel eerlijker en efficiënter is het wanneer eindgebruikers die relatief weinig internet gebruiken minder betalen dan gebruikers die relatief veel data gebruiken. Eén van de uitgangspunten in het nieuwe prijsplan van 2012 is dan ook dat er wordt betaald naar dataverbruik. De transitie is geleidelijk verlopen, in lijn met het veranderende klantgedrag van de meerderheid.

Lees de factsheet (pdf) over de tariefontwikkeling van Vodafone in Nederland.

Facts

  • Vodafone Nederland investeerde miljarden in de aanschaf van UMTS-licenties en netwerkuitrol
  • 220 miljoen euro investeerden we in 2011 in het netwerk en IT
  • De prijs van het best verkochte abonnementstoestel is in drie jaar tijd verviervoudigd
  • 400% stijging van de datasnelheid in twee jaar tijd (in 2008 was de maximum theoretische snelheid 3,6 Mbps, vanaf 2010 is de maximum theoretische snelheid 28,8 Mbps)