Prijstransparantie

Aanbod versimpelen – ons antwoord

Bart Hofker over de nieuwe abonnementsvormen

Wat hebben we in 2011 gedaan?

We hebben klanten meer voorgelicht over dataverbruik en tools aangereikt om hier meer grip op te krijgen door:

  • Een online overzicht te bieden van het dataverbruik van diensten, bijvoorbeeld radio luisteren of mailen en Q&A’s over dataverbruik
  • Uitbreiding en betere benaderbaarheid van specialistisch personeel (Vodafone winkels, Smartphone crew en call agents) die antwoord kunnen geven op de meeste vragen over dataverbruik. Webcare is 24/7 beschikbaar via sociale media
  • Klanten een sms te sturen als ze 75% van hun databundel hebben gebruikt
  • Klanten altijd direct inzicht te geven in hun verbruik. Telefonisch via de klantenservice, online via My Vodafone of via de bel-/datastatus app, My Vodafone
  • De mogelijkheid te bieden om bepaalde diensten te blokkeren, zoals betaalde sms-diensten via SMS dienstenfilter, inkomende en/of uitgaande (inter)nationale gesprekken, inkomende en/of uitgaande sms-jes en de voicemailfunctie
  • Klanten meteen te crediteren bij het vermoeden dat ze slachtoffer zijn van misleidende sms-diensten
  • De lancering van de Vodafone Safety Net, een app die ouders ondersteunt bij veilig smartphone gebruik van hun kind met de mogelijkheid om het gebruik te beheren zoals mobiel internet en apps

Laat van je horen!

Wat vind jij van onze nieuwe abonnementen? Discussieer mee op YouTube en op Facebook.

Wat zijn we van plan in 2012?

  • We versimpelen het aanbod per 14 mei 2012: we geven vijf opties voor een belbundel en drie opties voor een databundel, waarbij er geen meerkosten zijn voor sms en waarbij na de eerste minuut wordt afgerekend per seconde. Bekijk de video met een toelichting van Bart Hofker, directeur Consumentenmarkt
  • Klanten kunnen hun abonnement aanpassen wanneer zij gaandeweg hun gebruiksprofiel zien veranderen
  • Meer voorlichting over het voorkomen van onverwacht hoge kosten
  • Via ICT Office bespreken we met de sector een aanpak tegen problematische schulden
  • Transparanter over snelheid. Lees hierover het blog van Bart Hofker, directeur Consumentenmarkt
  • Meer interactie met klanten en andere stakeholders om beter aan te sluiten bij hun verwachtingen en wensen

Bij de verandering van de abonnementsvormen gaat het om een verandering van de prijsstructuur. We willen de inkomsten op een andere manier verdienen zodat we de investeringen op peil kunnen houden. Met al deze maatregelen verwachten wij het aanbod voor klanten simpeler te maken, hen meer inzicht te bieden in hun verbruik met uiteindelijk een rekening zonder verrassingen. Uiteraard in combinatie met een heldere uitleg van de keuzes die wij moeten maken in het licht van de ontwikkelingen in onze sector.

Tips om grip op je kosten te krijgen

  • Bekijk regelmatig je tegoed en verbruik in My Vodafone zodat je niet voor verrassingen komt te staan 
  • Bespaar geld met BloX voordeelbundels. Deze bundels kun je iedere maand aan- en uitzetten. Zo stem je een abonnement of prepaid-telefoon precies af op je eigen wensen, ook al zijn die elke maand anders
  • Bellen en dataverbruik in het buitenland zijn standaard duurder dan in Nederland. Beperk de kosten van internetten in het buitenland door bijvoorbeeld Internet op Reis aan te zetten of gebruik te maken van speciale BloX voordeelbundels, waarmee je voor een vast bedrag kunt internetten
  • Als je sms- of contentdiensten activeert die via een sms-shortcode naar jou verstuurd worden, zijn hier meestal kosten aan verbonden. Via smsdienstenfilter.nl kun je alle betaalde sms-diensten blokkeren
  • Stel je e-mailaccount zo in dat niet onnodig vaak je mailbox wordt gecontroleerd op nieuwe e-mail. Je toestel maakt namelijk dan elke keer verbinding met internet wat gepaard gaat met kosten. Ook voor het ophalen van e-mail worden kosten berekend